Prezentuję trzy konspekty lekcji matematyki w kl. IV-VI z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych: Pitagoras 2001, Matematyka 2001 - kl.IV oraz eduRom multimedialna baza wiedzy matematyka.
Teresa Szczech – Szkoła Podstawowa w Przechlewie
Konspekty lekcji matematyki w kl. IV-VI szkoły podstawowej z wykorzystaniem programów multimedialnych
1.Konspekt lekcji matematyki - kl. IV Dział programowy: Podzielność liczb naturalnych ( "Matematyka wokół nas").
Temat: Dzielenie z resztą.
Cele:
Uczeń potrafi:
- wykonać dzielenie z resztą;
- mnożyć i dzielić liczby naturalne w pamięci w zakresie 100;
- sprawdzić dzielenie za pomocą mnożenia;
- określić resztę z dzielenia;
- korzystać z programu komputerowego.
Uczeń rozumie:
- poznane pojęcia związane z nazywaniem i wykonywaniem działań na liczbach (suma, różnica, iloczyn, iloraz, dzielna, dzielnik);
- sposób sprawdzania dzielenia z resztą;
- rolę jedności w dzieleniu;
- treść rozwiązywanych zadań tekstowych;
- sposób podpisywania liczb w pisemnym dzieleniu liczb.
Uczeń:
- współpracuje z kolegą siedzącym przy tym samym stanowisku;
- dokładnie wykonuje zadania.
Metody: pogadanka, praca z komputerem.
Formy: praca w dwuosobowych grupach, indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: karty pracy; Dąbrowski, M., Mostowski, K. (2005). Matematyka 2001. Płyta CD-ROM do podręcznika dla klasy 4 szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S. A.
Przebieg lekcji:
A. Część wstępna:
- Rachunek pamięciowy.
Podaj sumę liczb 26 i 13, iloraz liczb 56 i 8, iloczyn liczb 13 i 2, różnicę liczb 45 i 7. Iloczyn liczb wynosi 24 – jakie mogą być czynniki? itp.
- Ustalenie tematu lekcji.
Karta pracy – "Dobieranka". Oblicz i połącz wynik z właściwą nazwą. Po wpisaniu sylab, otrzymasz temat dzisiejszej lekcji.
Karta pracy – "Dobieranka". Oblicz i połącz wynik z właściwą nazwą. Po wpisaniu sylab, otrzymasz temat dzisiejszej lekcji. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - różnica liczb 24 i 6 [nie] iloraz liczb 20 i 5 [ le] iloraz liczb 30 i 5 [resz] iloczyn liczb 30 i 5 [tą] suma liczb 30 i 5 [z] iloczyn liczb 20 i 4 [dzie] [80] [4] [18] [35] [6] [150] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- Podział uczniów na dwuosobowe zespoły. Ustalenie zasad pracy w zespole. Uruchomienie programu komputerowego "Matematyka 2001".
B. Część główna:
- Dokonanie wyboru Niespodzianki nr 7 "Dzielenie z resztą". Obejrzyj dokładnie animacje, które obrazują dzielenie z resztą liczby mniejszej od 50 przez liczbę jednocyfrową.
- Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem animacji nr 7. Uczniowie wykorzystując przycisk Parametry zmieniają opcje z "liczby losuje komputer" na " liczby wprowadza uczeń".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Karta pracy – Rozwiąż zadania za pomocą Niespodzianki 7. zad. 1. Jeden bilet na pływalnię kosztuje 4 zł. Ile takich biletów można kupić za 49 zł? .................................................................. Odpowiedź: ............................................................................
zad. 2. Ile stolików trzyosobowych co najmniej powinno być w sali, aby każdy z 35 uczniów miał miejsce? ............................................................................ Odpowiedź: ............................................................................ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - Podanie odpowiedzi przez wybranego ucznia.
- Uczniowie wybierają Zadania – nr 4 "Działania pamięciowe". W okienku Parametry zaznaczają "dzielenie" oraz "dzielenie z resztą".
Oblicz w pamięci i wpisz w okienko wynik działania. Przykładowe działania: 54:6= 84:4= 70:10= 174:3= 88:8= 35:7= Znajdź resztę z podanego dzielenia i wpisz ją w okienko. Przykładowe działania: 20:17= 83:24= 23:86= 19:11= 17:89= 13:5=
- W oparciu o wykonane działania pamięciowe uczniowie uzupełniają karty pracy.
----------------------------------------------------------------------------
Karta pracy – Wpisz odpowiedź: zad. 3. Jakie mogą być reszty z dzielenia liczby naturalnej przez: a) 5 ............................................................... b) 12 .................................................................... zad. 4. Przez jaką liczbę było wykonane dzielenie, jeśli liczba 14 jest największą resztą z tego dzielenia? ............................................................................ zad. 5. Jurek podzielił pewną liczbę przez 8. W wyniku otrzymał 63 oraz resztę 5. Jaka to była liczba? ............................................................................ ---------------------------------------------------------------------------- Prezentacja i omówienie wyników pracy. Ocena prawidłowych rozwiązań.
- Uczniowie rozgrywają grę "Kółko i krzyżyk z liczbami. W okienku Parametry wybierają "dzielenie". Wygrywa ten, kto ułoży w jednej linii (poziomo, pionowo lub na ukos) trzy karty z właściwymi wynikami podanych działań.
C. Część końcowa: Podsumowanie lekcji. Uczniowie wyrażają opinie na temat lekcji. Podają, jaka jest zawsze reszta z dzielenia oraz sposób sprawdzenia poprawności wykonania dzielenia z resztą. Nauczyciel ocenia pracę zespołów. Zadanie pracy domowej. Wykonaj ćwicz. 1 str. 1 – Zeszyt ćwiczeń 2. (Matematyka wokół nas).
2. Konspekt lekcji matematyki – kl. V
Dział programowy: Ułamki dziesiętne ("Matematyka wokół nas"). Temat: Utrwalenie działań na ułamkach dziesiętnych.
Cele:
Uczeń potrafi:
- wykonać cztery działania na ułamkach dziesiętnych zgodnie z poznanymi algorytmami;
- dokonać zamiany ułamków dziesiętnych na zwykłe;
- dokonać zamiany ułamków zwykłych o mianownikach 2, 4, 5, 25, 50 na dziesiętne;
- obliczyć ułamek danej liczby;
- obliczyć liczbę na podstawie danego jej ułamka;
- korzystać z programu komputerowego.
Uczeń rozumie:
- algorytmy wykonywania działań sposobem pisemnym;
- sposób obliczania ułamka danej liczby jako mnożenie liczby przez ułamek;
- sposób obliczania liczby na podstawie danego jej ułamka jako obliczanie ilorazu liczby przez ułamek.
Uczeń:
- dba o dobre kontakty i właściwą współpracę w zespole;
- wytrwale dąży do osiągnięcia obranego na zajęciach celu.
Metody: praca z komputerem, pogadanka powtórzeniowa.
Formy: praca w grupach dwuosobowych, indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: zeszyty uczniowskie do obliczeń; karty ewaluacji zajęć; karty pracy grup; Zespół Wit-Soft, Lesiak, B. (2001). Pitagoras 2*103+1. Szkoła podstawowa 4-6. Kraków: Nahlik Soft.
Przebieg lekcji:
A. Część wstępna:
- Czynności organizacyjno-porządkowe.
Zapis na tablicy tematu, określenie celów lekcji. Podanie zasad pracy w grupach oraz sposobów oceniania.
- Sprawdzenie zadania domowego. Wskazani uczniowie odczytują rozwiązania.
- Powtórzenie wiadomości.
Wskazani uczniowie łączą nazwę działania z formułą. Następnie obliczają i przypominają algorytmy wykonywania tych działań. Na tablicy przed zajęciami należy zapisać: - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - suma różnica iloraz iloczyn
14,1 * 0,03 1,41 : 0,3 1,41 + 0,3 141 - 0,3 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - B. Część główna: Uruchomienie programu komputerowego "Pitagoras 2001". Polecenie dokonania wyboru użytkownika (każda grupa loguje się jako "grupa 1", "grupa 2" itd.). --- --- --- --- --- --- -- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---- Karta pracy
- Za pomocą przycisku Opcje/Wybór użytkownika podajcie numer grupy.
- Za pomocą przycisku Plik/Zakres wybierzcie "Program maksymalny" oraz klasę V.
- W czasie lekcji rozwiązujcie zadania z działu Obliczenia liczbowe – Zadania różne (od nr 1 do nr 6) i Ułamki (nr 10 i 11) oraz z działu Zadania tekstowe (nr 7 i 8).
- Obliczenia wykonujcie w zeszycie. Po rozwiązaniu zadania wpiszcie wynik do okienka odpowiedzi. Korzystajcie z przycisków umożliwiających wpisywanie symboli matematycznych.
- W przypadku problemów należy włączyć okienko z pomocnikiem lub skorzystać z systemu pomocy Pitagorasa. Nie zapominajcie również o możliwości zwrócenia się do nauczyciela. Powodzenia.
-- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- -- -- --- --- -- -- -- -- -- Przykładowe zadania różne:
- 123,4 + 3,773 =
- 71,13 – 37,731 =
- 0,0034 * 1000 =
- 2,1 : 100 =
- 3,434 * 2,9 =
- 45,51 : 3,7 =
Przykładowe zadania z działu Ułamki:
- Zapisz ułamek w postaci dziesiętnej.
- Zapisz liczbę 7,25 w postaci ułamka zwykłego.
C. Część końcowa
- Uczniowie z poszczególnych grup korzystając z przycisku Wyniki/Bieżąca sesja, dokonują przeglądu osiągniętych wyników. Nauczyciel przyznaje oceny zespołom o najwyższych wynikach.
- Ewaluacja lekcji. Uczniowie wypełniają Kartę ewaluacji zajęć.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Przy każdym punkcie zakreśl wybraną odpowiedź lub wpisz własną.
- Lekcja była:
nudna średnio interesująca interesująca bardzo interesująca
- Z tej lekcji:
najbardziej podobało mi się ................................................ nie wzbudziło mojego zainteresowania .......................................
- Po lekcji czuję się
raczej zmęczony raczej ożywiony zainteresowany - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 3. Konspekt lekcji matematyki – kl. VI
Dział programowy: Diagramy przedstawiające dane empiryczne i przykłady przyporządkowań ("Matematyka wokół nas").
Temat: Prostokątny układ współrzędnych (2 godz.).
Cele:
Uczeń umie:
- nazywać osie układu współrzędnych;
- odczytać współrzędne punktu zaznaczonego na płaszczyźnie z układem współrzędnych;
- zaznaczyć w układzie współrzędnych punkt o danych współrzędnych;
- zaznaczyć w układzie współrzędnych zbiór punktów określonych prostym warunkiem;
- korzystać z programu komputerowego.
Uczeń rozumie:
- układ współrzędnych jako parę prostopadłych osi współrzędnych o wspólnym początku i tej samej jednostce;
- współrzędne punktu jako parę liczb określających położenie punktu na płaszczyźnie z układem współrzędnych.
Uczeń:
- efektywnie współdziała z kolegą siedzącym przy tym samym stanowisku;
- doskonali umiejętność koncentracji uwagi i dobrej organizacji swojej pracy.
Metody: praca z komputerem, pogadanka.
Formy: praca w grupach dwuosobowych, indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: "Matematyka wokół nas. Zeszyt ćwiczeń kl. VI cz. 1"; EduROM multimedialna baza wiedzy Matematyka Szkoła podstawowa. Gdańsk: Young Digital Poland S. A. 2001-2005.
Przebieg zajęć:
A. Część wstępna:
- Sprawdzenie pracy domowej. Uczniowie prezentują wyniki gry "Bitwa morska", omawiają sposób zaznaczania na planszy współrzędnych danej kratki.
- Zapoznanie z tematem lekcji. Ustalenie zasad pracy na lekcji. Uruchomienie programu komputerowego.
B. Część główna: Uczniowie pracują w grupach dwuosobowych. Praca przebiega w czterech etapach. Po pierwszym, drugim i trzecim etapie nauczyciel powinien rozpoznać poziom zrozumienia materiału. (pogadanka).
I etap. Strony 2 – 4 EduROM Matematyka P6 (animacja oraz objaśnienia lektora): Różne sposoby określania położenia punktu:
- skrzyżowanie prostopadłych ulic;
- położenie figury na szachownicy;
- położenie miasta na kuli ziemskiej – współrzędne geograficzne;
- położenie punktu na płaszczyźnie z prostokątnym układem współrzędnych, nazwy osi, kartezjański układ współrzędnych, sylwetka Rene’ Descartes.
II etap. Strony 5 – 7 EduROM Matematyka P6 (animacje i objaśnienia lektora oraz zadania sprawdzające):
- Znajdowanie współrzędnych punktu; zad. Podaj współrzędne punktów, dobierając właściwe zapisy.
- Jak zaznaczyć punkt o danych współrzędnych? Zad. Jakie współrzędne ma początek układu współrzędnych? Zad. Prostokąt ABCD ma wierzchołki: A=(5, 2); B=(-3, 2); D=(5, -4). Podaj współrzędne punktu C. Zaznacz te punkty w układzie współrzędnych.
- Ćwiartki układu współrzędnych; zad. Umieść każdy z punktów w odpowiedniej ćwiartce.
III etap. Strony 8 – 11 EduROM Matematyka P6 (animacje, objaśnienia lektora, zadania):
- Zaznaczanie w prostokątnym układzie współrzędnych zbioru punktów o współrzędnych (x, 2) lub (5, y); zad. Napisz ogólne współrzędne dowolnego punktu leżącego na prostej.
- Zaznaczanie w układzie współrzędnych zbioru punktów spełniających prosty warunek, np. x>3, y dowolny; zad. Dobierz warunek, który spełniają punkty leżące na części płaszczyzny zaznaczonej na zielono.
- Dobieranie jednostek na osiach; zad. Dobierz tak jednostki na obu osiach, aby można było łatwo zaznaczyć punkty o współrzędnych (2500, 1000); (-3000, 4000).
IV etap. strony 12 – 18 EduROM Matematyka P6 (powtórzenie wiadomości oraz rozwiązywanie zadań sprawdzających stopień przyswojenia materiału).
C. Część końcowa: W części końcowej pierwszej lekcji uczniowie wykonają ćwiczenie nr 2 str. 87 z Zeszytu ćwiczeń cz. 1 (Matematyka wokół nas kl.VI). Drugie zajęcia zakończy analiza wyników zadań sprawdzających (w oknie strony tytułowej ćwiczeń) oraz podsumowanie i ocena pracy uczniów. Praca domowa – rozwiązanie krzyżówki z Zeszytu ćwiczeń (str. 89 Matematyka wokół nas)
|